Τα εργαστήρια ταπισερί της Γαλλίας τον 17ο και 18ο αιώνα

Η ταπισερί αποτελεί ένα εργόχειρο που κατασκευάζεται στον αργαλειό, δηλαδή με νήματα που πλέκονται το ένα πάνω από το άλλο (στημόνι και υφάδι). Κάθε περιοχή χρώματος υφαίνεται ξεχωριστά, βάση ενός σχεδίου που έχει δημιουργηθεί σε χαρτί ή σε καμβά (το σχέδιο ονομάζεται Cartoon). Τα στημόνια είναι σταθερά τυλιγμένα στον αργαλειό ενώ τα υφάδια είναι τυλιγμένα στις σαΐτες. Οι ταπισερί, έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλείς σε διάφορες ιστορικές περιόδους λόγω της δυνατότητάς τους να μεταφέρονται εύκολα από το ένα μέρος στο άλλο. Οι βασιλείς και οι ευγενείς τύλιγαν τις ταπισερί και τις μετέφεραν από τη μία κατοικία στην άλλη. Η εκκλησία χρησιμοποιούσε τις ταπισερί για να αναπαριστά θρησκευτικά θέματα, σε ένα ποίμνιο που το μεγαλύτερο μέρος του ήταν αναλφάβητο. Επιπλέον, οι ταπισερί, αναρτώνταν στους τοίχους. Ως εκ τούτου προσέφεραν, εκτός από διακόσμηση και μόνωση.
ταπισερί
Ταπισερί του εργαστηρίου Beauvais. 
Πηγή εικόνας: "Kronborg - Gobelin 1" by Wolfgang Sauber - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons 

Η Γαλλία και οι Κάτω Χώρες, ξεχώριζαν για την ποιότητα των ταπισερί που παρήγαγαν κατά τη διάρκεια του 17ου και 18ου αιώνα. Τρία από τα σημαντικότερα υφαντουργεία ήταν το εργαστήρια Gobelins, Beauvais και Aubusson.

Το υφαντουργείο Gobelins ήταν ίσως το σημαντικότερο εργοστάσιο ταπισερί στο Παρίσι. Έγινε γνωστό κυρίως ως βασιλικό εργοστάσιο καθώς προμήθευε με ταπισερί, την αυλή του βασιλιά Λουδοβίκου 14ου αλλά και τους μονάρχες που διαδέχτηκαν το Λουδοβίκο. Οι Gobelins ήταν μια οικογένεια βαφέων που στα μέσα του 15ου αιώνα εγκατασταθηκαν στην περιοχή Faubourg Saint-Marcel στις όχθες του ποταμού Bievre. Το 1662, το εργοστάσιο ήρθε στην κατοχή του Baptise Golbert (του υπουργού οικονομικών του Λουδιβίκου 14ου) και αναπτύχθηκε ως γενικό εργοστάσιο υφασμάτων επιπλώσεων. Ο σχεδιασμός τόσο των ταπισερί όσο και των υφασμάτων επιπλώσεων ανατέθηκε στον βασιλικό ζωγράφο Charles Le Brun. Ο Charles le Brun εργαζόταν ως διευθυντής και ως βασικός σχεδιαστής από το 1663 έως το 1690. Υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Le Brun, το εργαστήριο παρήγαγε ταπισερί, εξαιρετικής ποιότητας που συναγωνίζονταν ακόμη και τους πίνακες της Μπαρόκ ζωγραφικής. 
ταπισερί
Ο Λουδοβίκος ο 14ος και ο υπουργός οικονομικών και ιδιοκτήτης του εργοστασίου Gobelins, επισκέπτονται το εργοστάσιο στις 15 October 1667. Η ταπισερί ανήκει στη σειρά "Ιστορίες του βασιλιά", σχεδιασμένη από τον Charles Le Brun. Οι ταπισερί της σειρά παρήχθησαν μεταξύ 1667 και 1672. 
Πηγή εικόνας: "Louis14-H". Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons 
Το εργοστάσιο Beauvais ήταν το δεύτερο σημαντικότερο Γαλλικό εργοστάσιο ταπισερί, μετά το Gobelins, που ιδρύθηκε υπό τη γενική διεύθυνση του Jean-Baptise Golbert. Ωστόσο διέφερε σε σχέση με το Gobelins, καθώς το πρώτο παρήγαγε ταπισερί που προορίζονταν για τις βασιλικές κατοικίες και για δώρα πρεσβευτών ενώ αντίθετα το εργοστάσιο Beauvais αποτελούσε μια ιδιωτική επιχείρηση. 
ταπισερί
Ταπισερί απο το εργοστάσιο Beauvais. 
Image source: "Boucher-chinoiserie-Besançon" by François Boucher - Web Gallery of Art:   Image  Info about artwork. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons 

Το εργοστάσιο Aubusson συναγωνίζονταν σε φήμη τόσο το βασιλικό εργοστάσιο Gobelins όσο και το εργοστάσιο Beauvais. Η διαφορά ήταν ότι οι υφάντριες και οι υφαντές δούλευαν από το σπίτι τους παρά σε ένα κεντρικό χώρο. Οι ταπισερί του εργοστασίου ήταν απλούστερες και απευθύνονταν περισσότερο στη μεσαία τάξη. Τα θέματα ήταν παρμένα από τη μυθολογία και τη Βίβλο, αναπαριστούσαν φυτά και κήπους ή ανθρώπινες φιγούρες που προέβαλαν μπροστά από ένα στυλιζαρισμένο φόντο, γεμάτο με φυτά ή τοπία πόλεων. 
ταπισερί
Aubusson tapestry
Image source: "Eole" by Cité tapisserie - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons 
.
Πηγές


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου